Blíži sa sezóna letných dovoleniek a pre tých z Vás, ktorí radi cestujú na vlastnú päsť sme pripravili prehľad Vašich práv. Aké máte nároky pri meškaní letu a strate batožiny?
Nie je výnimkou, že let, ktorým ste mali odletieť je zrušený (z dôvodu počasia, technickej poruchy a pod.), alebo preto, že letecká spoločnosť predá viac leteniek, ako je kapacita lietadla.
V prípade zrušenia letu alebo odmietnutia nástupu do lietadla majú dotknutí cestujúci:
Nároky pri meškaní letu sa líšia v závislosti od jeho dĺžky. Nariadenie Európskej únie zaviedlo tri hladiny penalizácie:
V prípade odmietnutia nástupu do lietadla, zrušenia letu alebo meškania do cieľového miesta (uvedeného na vašej letenke), ktoré je dlhšie ako 3 hodiny, máte nárok na náhradu vo výške od 250 až do 600 EUR podľa letovej vzdialenosti, nasledovne:
Lety v rámci EÚ (do 1 500 km) – 250 EUR
Lety v rámci EÚ (viac ako 1 500 km) – 400 EUR
Lety medzi letiskom v EÚ a letiskom mimo EÚ (do 1 500 km) – 250 EUR
Lety medzi letiskom v EÚ a letiskom mimo EÚ (1 500 km až 3 500 km) – 400 EUR
Lety medzi letiskom v EÚ a letiskom mimo EÚ (viac ako 3 500 km) – 600 EUR
Právo na finančnú náhradu nevznikne ak bolo zrušenie spôsobené mimoriadnymi okolnosťami, ktorým sa nedalo zabrániť – napr. nepriaznivé počasie, vyššia moc a pod. Naďalej však máte právo na vrátenie ceny letenky (v plnej výške alebo len časť, ktorú ste nevyužili), náhradnú prepravu za porovnateľných prepravných podmienok do vašej cieľovej destinácie v najbližšom možnom termíne, alebo let za porovnateľných prepravných podmienok do vašej cieľovej destinácie v neskoršom dátume podľa vášho výberu.
Rovnako Vám právo na finančnú náhradu nevznikne ani ak vás spoločnosť o zrušení letu informovala 2 týždne pred plánovaným časom odletu, alebo vám bol ponúknutý náhradný let s podobným časovým rozvrhom ako pôvodný let.
Ak letecký dopravca umiestni cestujúceho do triedy nižšej, než na ktorú bola letenka kúpená, do 7 dní vráti:
V prípade straty, poškodenia alebo omeškania vašej podanej batožiny vám môže vzniknúť nárok na náhradu škody až do výšky 1 220 EUR. Nárok na náhradu škody na batožine je potrebné uplatniť bezodkladne po prílete, najneskôr však do 7 dní a pri škode spôsobenej meškaním batožiny do 21 dní od je vrátenia.
V prípade potreby sme Vám k dispozícii na kontaktoch advokátskej kancelárie.
Bratislava, 13. júna 2016