Franchising je systém predaja výrobkov alebo služieb, ktorý spočíva v úzkej a stálej spolupráci právne samostatných a finančne nezávislých podnikov – franchisora (franchisingového poskytovateľa) a jeho franchisantov (prijímateľov), na základe ktorého sa zákazníci môžu spoľahnúť na kvalitu kupovaného produktu, bez ohľadu na to, kde sa produkt (tovar alebo služba) kupuje.
Poskytovateľ franchisingu dáva svojim partnerom – prijímateľom právo a súčasne aj povinnosť využívať jeho koncepciu v stanovenom rámci. To oprávňuje, ale aj zaväzuje prijímateľa používať, značku tovaru, značku služieb a ostatné priemyselné ochranné a autorské práva, ako aj know-how, hospodárske, technické a obchodné metódy.
Výhodou konceptu franchising je, že franchisant (prijímateľ licencie) vstupuje do odskúšaného a fungujúceho modelu, ktorý ako celok preberá od franchisora (poskytovateľa licencie), čím sa do značnej miery eliminuje riziko neúspechu pri podnikaní.
Poskytovateľ franchisingu poskytuje prijímateľovi podporu za priamu alebo nepriamu odmenu. Na tento účel partneri medzi sebou uzatvárajú zmluvu. Príprave zmluvnej dokumentácie je potrebné venovať primeranú pozornosť, lebo aj od kvality nastavenia zmluvného vzťahu franchisora a franchisanta bude závisieť úspešnosť budúcej spolupráce. Povinnosti zmluvných strán je potrebné dostatočne presne a určito špecifikovať, aby sa zmluvný partneri v budúcnosti vyhli sporom a nezhodám. Zmluva tiež musí obsahovať mechanizmus na riešenie krízových situácií a veľa ďaľších náležitostí, ktoré sa v praxi môžu vyskytnúť.
Medzi najrozšírenejšie odvetvia v ktorých sa využíva franchising sú:
V prípade, ak uvažujete o začatí podnikania formou franchisingu a potrebujete poradiť, resp. vypracovať zmluvnú dokumentáciu, neváhajte nás kontaktovať.